|
Ajánlás a 2001. szeptember 1-jén esedékes bérfejlesztéshez
1.
A 2001-2002. évi költségvetési törvény 108.§ (4) bekezdése
a Kjt. 3.sz.módosított mellékletét 2001. szeptember
1-jével léptette hatályba. Ennek megfelelően:
a) a pedagógus munkakörben, továbbá a szabadidő-szervező
és a gyermek-és ifjúságvédelmi felelős munkakörben,
a pedagógiai szakmai szolgáltatást végző intézményekben
pedagógiai szakértő és pedagógiai előadói munkakörben
foglalkoztatott közalkalmazottak szakmai szorzója
a 1,19 helyett 1,43,
b) a közoktatási intézményekben a könyvtáros technikus
és a könyvtáros asszisztens munkakörben foglalkoztatottak
szakmai szorzója az oktatási minisztérium KKKF-26.394/2001.
sz. leirata szerint 1,05 helyett 1,20, (bár a
törvény erre nem tér ki és céltartalék képzési kötelezettséggel
sem járt),
c) a szociális, család-és ifjúságvédelmi szolgáltatás
keretében az ellátottak gyógyítását, ápolását, foglalkoztatását,
fejlesztését, gondozását, szociális segítését közvetlenül
szolgáló tevékenységeknek az adott munkakörre jogszabályban
meghatározott felsőfokú végzettséggel és szakképzettséggel
történő ellátását végző közalkalmazottak szakmai szorzója
1,05 helyett 1,26,
d) a levéltári, múzeumi, könyvtári, közművelődési,
műemlékvédelmi szolgáltatás keretében a kulturális javak
létrehozását, közvetítését, védelmét, bemutatását, valamint
nyilvántartását közvetlenül szolgáló tevékenységek,
továbbá a művészeti tevékenységnek az adott munkakörre
jogszabályban előírt szakképzettséggel, szakképesítéssel
történő ellátását végző közalkalmazottak szakmai
szorzója 1,05 helyett 1,20, (ennek fedezetét a fejezet
felügyeletét ellátó szerv biztosítja, bár erről az értesítés
még nem érkezett meg).
1/1.
A szakmai szorzó emelkedésével összefüggő illetményemelést
minden, az ágazati jogszabályban meghatározott, az emelt
szakmai szorzóra jogosító munkakörben foglalkoztatott
közalkalmazott esetében végre kell hajtani, ideértve
a felmentés alatt állókat, a helyetteseket, a saját
bevétel és a túlóra terhére foglalkoztatottakat is,
azonban a helyettesek, a saját bevétel és a túlóra terhére
foglalkoztatottak esetében a céltartalék-előirányzatból
a fedezetet az önkormányzat nem biztosítja, mivel a
helyettesek esetében a tartósan távollévők illetménykeretében
biztosított a fedezet, míg a túlóra, illetve a saját
bevétel terhére foglalkoztatottak esetében az intézmény
kötelessége kigazdálkodni a bérnövekményt.
1/2. A közművelődési, közgyűjteményi és művészeti munkakörben
foglalkoztatottak esetében is ajánlott a törvény betartása,
függetlenül attól, hogy a fedezetet még nem érkezett
meg az önkormányzathoz.
1/3. A Kjt. 2.sz. melléklete szerinti besorolású közalkalmazottak
esetében ismételten el kell végezni az összehasonlító
bérfejlesztési számítást, és amennyiben a Kjt. 1.sz.
mellékletéhez számított garantált illetmény magasabb,
mint a Kjt. 2.sz.melléklete szerinti garantált illetmény
+ 6%-os illetményrész, akkor át kell sorolni a Kjt.
1.sz. mellékletének hatálya alá.
2.
A 2001-2002. évi költségvetési törvény 109.§ (1) bek.d)
pontja értelmében 2001. szeptember 1-jei hatállyal a
Kjt. végrehajtásáról a közoktatási intézményekben tárgyú
138/1992.(X.8.) Korm.rendelet 15.§-ának (2) bekezdésében
meghatározott illetménypótlékok a 15.§ (3) bekezdésében
meghatározott alsó-és felső határa 20-20%-kal
megemelkedett. Ennek megfelelően a szeptember 1-jét
megelőzően érvényes
a) osztályfőnöki,
b) > diák-önkormányzati
c) munkaközösség-vezetői
d) > gyógypedagógiai
e) gyakorló óvodai, iskolai
f) nemzetiségi,
g) területi,
h) számítástechnikai
pótlékok
legfeljebb 20 %-kal emelhetők.
2/1. Tekintettel arra, hogy a jogszabályban meghatározott
alsó-és felső pótlékhatáron belül az egyes pótlékok
konkrét mértékét a kollektív szerződés határozza meg,
a pótlékhatárok emelkedése nem jár törvényszerűen a
ténylegesen megállapított pótlékok emelkedésével abban
az esetben, ha például az érvényben lévő kollektív szerződés
az egyes pótlékok mértékét a minimumhatár fölött, 15
%-ban állapította meg. Ez esetben a munkáltató döntésén
múlik, hogy megemeli-e az adott pótlékot, vagy sem.
2/2. Mivel feltételezhető, hogy az érvényben lévő kollektív
szerződések átdolgozása az aktuális helyzethez még nem
történt meg, a KIÉT 2001. augusztus 29-én tartott
ülésén az az egyeztetett álláspont született
meg, hogy a szeptember 1-jei jogszabályváltozást
megelőzően megállapított, fent felsorolt pótlékok
egységesen legfeljebb 20 %-kal emelhetők meg,
tehát ha egy adott intézményben minden pótlékot egységesen
az alsó határon állapítottak meg, akkor ott kötelező
20%-kal minden pótlékot megemelni, ha egyes pótlékok
legalább 20%-kal meghaladják az alsó határt, ott nem
kötelező az emelés, de a munkáltató döntésétől függően
megemelhető, legfeljebb 20%-kal. Természetesen
ez azt is jelenti, hogy a kollektív szerződés
módosításakor a korábbi szabályozás szerinti pótlékok
mértéke is legfeljebb 20%-kal emelhető.
2/3. A fenti határokat meghaladó pótlék-emeléshez költségvetési
támogatás sem most, sem a következő években nem igényelhető.
2/4. A fentieknek megfelelően a pótlékemelkedéshez kapcsolódó
fenntartói céltámogatási keret a 2001. július 31-ei
állapotnak megfelelő, intézményi adatszolgáltatáson
alapuló munkaügyi létszám-és illetményadatokból kiindulva
kerül megállapításra, az ott feltüntetett pótlékok alapul
vételével, átlagosan 20%-os emelkedéssel számolva, a
vezetői pótlékok figyelmen kívül hagyásával. A megállapított
keret várhatóan az októberi költségvetés-módosításnál
kerül beépítésre az intézményi költségvetésbe. Amennyiben
az így megállapított keret nem fedezi a ténylegesen
és a fenti elveknek megfelelően végrehajtott pótlékemelkedést,
részletes kimutatással és indokolással alátámasztva
írásban korrekció kezdeményezhető a fenntartónál.
3. A 2001-2002. évi költségvetési törvény 56.§-ában
foglaltak szerint a pedagógusok kiemelkedő
munkavégzéséért járó kereset-kiegészítés
összege 2001. szeptember 1-jétől 3.000.-Ft/fő/hóról
3.600.-Ft/fő/hóra változott, ezért ha havi rendszerességgel
kívánja a munkáltató azt megállapítani, akkor e jogszabályi
változást figyelembe kell vennie. A kereset-kiegészítés
fedezete az intézmények 2001.-2002. évi költségvetésében
biztosított, ezért arra póttámogatás nem igényelhető.
Általános
elv, hogy az esedékes illetményfejlesztéseket a vonatkozó
törvényekben és ágazati jogszabályokban meghatározottaknak
megfelelően kell végrehajtani úgy, hogy az átsorolási
okmányok legkésőbb 2001. szeptember 12-éig megérkezzenek
a TÁH-hoz.
Felhívjuk
szíves figyelmüket arra, hogy a jogszabályok betartásáért
a munkáltató teljes felelősséggel tartozik, ezért kérjük
szíveskedjenek kiemelt figyelmet fordítani az illetményemelések
jogszerű végrehajtására.
Az illetményemelések végrehajtásához mellékelten megküldjük
a Főnix munkaügyi adatfeldolgozó modul programfrissítését,
CD-n, melyet kérem, szíveskedjenek a szokásos módon
telepíteni. Amennyiben a program használatával kapcsolatosan
kérdésük merülne fel, kérjük, szíveskedjenek a rendszer
gazdáját megkeresni a 06-30-229-3622-es telefonszámon,
vagy e-mail-ben a Főnix rendszer honlapján feltüntetett
postacímen.
|
|