[ Navigáció ]

I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
IX.
X.
XI.
XII.
XIII.
XIV.

 
[ XII. Ajánlás a 2001. szeptember 1-jén esedékes bérfejlesztéshez ]
     
 

Ajánlás a 2001. szeptember 1-jén esedékes bérfejlesztéshez

1. A 2001-2002. évi  költségvetési törvény 108.§ (4) bekezdése a Kjt. 3.sz.módosított mellékletét 2001. szeptember 1-jével léptette hatályba. Ennek megfelelően:

a)   a pedagógus munkakörben, továbbá a szabadidő-szervező és a gyermek-és ifjúságvédelmi felelős munkakörben, a pedagógiai szakmai szolgáltatást végző intézményekben pedagógiai szakértő és pedagógiai előadói munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak szakmai szorzója a 1,19 helyett 1,43,

b)   a közoktatási intézményekben a könyvtáros technikus és a könyvtáros asszisztens munkakörben foglalkoztatottak szakmai szorzója az oktatási minisztérium  KKKF-26.394/2001. sz. leirata szerint 1,05 helyett 1,20, (bár a törvény erre nem tér ki és céltartalék képzési kötelezettséggel sem járt),

c)   a szociális, család-és ifjúságvédelmi szolgáltatás keretében az ellátottak gyógyítását, ápolását, foglalkoztatását, fejlesztését, gondozását, szociális segítését közvetlenül szolgáló tevékenységeknek az adott munkakörre jogszabályban meghatározott felsőfokú végzettséggel és szakképzettséggel történő ellátását végző közalkalmazottak szakmai szorzója 1,05 helyett 1,26,

d) a levéltári, múzeumi, könyvtári, közművelődési, műemlékvédelmi szolgáltatás keretében a kulturális javak létrehozását, közvetítését, védelmét, bemutatását, valamint nyilvántartását közvetlenül szolgáló tevékenységek, továbbá a művészeti tevékenységnek az adott munkakörre jogszabályban előírt szakképzettséggel, szakképesítéssel történő ellátását végző közalkalmazottak szakmai szorzója 1,05 helyett 1,20, (ennek fedezetét a fejezet felügyeletét ellátó szerv biztosítja, bár erről az értesítés még nem érkezett meg).

1/1. A szakmai szorzó emelkedésével összefüggő illetményemelést minden, az ágazati jogszabályban meghatározott, az emelt szakmai szorzóra jogosító munkakörben foglalkoztatott közalkalmazott esetében végre kell hajtani, ideértve a felmentés alatt állókat, a helyetteseket, a saját bevétel és a túlóra terhére  foglalkoztatottakat is, azonban a helyettesek, a saját bevétel és a túlóra terhére foglalkoztatottak esetében a céltartalék-előirányzatból a fedezetet az önkormányzat nem biztosítja, mivel a helyettesek esetében a tartósan távollévők illetménykeretében biztosított a fedezet, míg a túlóra, illetve a saját bevétel terhére foglalkoztatottak esetében az intézmény kötelessége kigazdálkodni a bérnövekményt.

1/2. A közművelődési, közgyűjteményi és művészeti munkakörben foglalkoztatottak esetében is ajánlott a törvény betartása, függetlenül attól, hogy a fedezetet még nem érkezett meg az önkormányzathoz.

1/3. A Kjt. 2.sz. melléklete szerinti besorolású közalkalmazottak esetében ismételten el kell végezni az összehasonlító bérfejlesztési számítást, és amennyiben a Kjt. 1.sz. mellékletéhez számított garantált illetmény magasabb, mint a Kjt. 2.sz.melléklete szerinti garantált illetmény + 6%-os illetményrész, akkor át kell sorolni a Kjt. 1.sz. mellékletének hatálya alá.

2. A 2001-2002. évi költségvetési törvény 109.§ (1) bek.d) pontja értelmében 2001. szeptember 1-jei hatállyal a Kjt. végrehajtásáról a közoktatási intézményekben  tárgyú 138/1992.(X.8.) Korm.rendelet 15.§-ának (2) bekezdésében meghatározott illetménypótlékok a 15.§ (3) bekezdésében meghatározott alsó-és felső határa 20-20%-kal megemelkedett. Ennek megfelelően a szeptember 1-jét megelőzően érvényes

a)   osztályfőnöki,

b) >  diák-önkormányzati

c)   munkaközösség-vezetői

d) >  gyógypedagógiai

e)   gyakorló óvodai, iskolai

f)    nemzetiségi,

g)   területi,

h)   számítástechnikai

pótlékok legfeljebb 20 %-kal emelhetők.

2/1. Tekintettel arra, hogy a jogszabályban meghatározott alsó-és felső pótlékhatáron belül az egyes pótlékok konkrét mértékét a kollektív szerződés határozza meg, a pótlékhatárok emelkedése nem jár törvényszerűen a ténylegesen megállapított pótlékok emelkedésével abban az esetben, ha például az érvényben lévő kollektív szerződés az egyes pótlékok mértékét a minimumhatár fölött, 15 %-ban állapította meg. Ez esetben a munkáltató döntésén múlik, hogy megemeli-e az adott pótlékot, vagy sem.

2/2. Mivel feltételezhető, hogy az érvényben lévő kollektív szerződések átdolgozása az aktuális helyzethez még nem történt meg, a KIÉT 2001. augusztus 29-én tartott ülésén az az egyeztetett álláspont született meg, hogy a szeptember 1-jei jogszabályváltozást megelőzően megállapított, fent felsorolt pótlékok egységesen legfeljebb 20 %-kal emelhetők meg, tehát ha egy adott intézményben minden pótlékot egységesen az alsó határon állapítottak meg, akkor ott kötelező 20%-kal minden pótlékot megemelni, ha egyes pótlékok legalább 20%-kal meghaladják az alsó határt, ott nem kötelező az emelés, de a munkáltató döntésétől függően megemelhető, legfeljebb 20%-kal. Természetesen ez azt is jelenti, hogy a kollektív szerződés módosításakor a korábbi szabályozás szerinti pótlékok mértéke is legfeljebb 20%-kal emelhető.

2/3. A fenti határokat meghaladó pótlék-emeléshez költségvetési támogatás sem most, sem a következő években nem igényelhető.

2/4. A fentieknek megfelelően a pótlékemelkedéshez kapcsolódó fenntartói céltámogatási keret a 2001. július 31-ei állapotnak megfelelő, intézményi adatszolgáltatáson alapuló munkaügyi létszám-és illetményadatokból kiindulva kerül megállapításra, az ott feltüntetett pótlékok alapul vételével, átlagosan 20%-os emelkedéssel számolva, a vezetői pótlékok figyelmen kívül hagyásával. A megállapított keret várhatóan az októberi költségvetés-módosításnál kerül beépítésre az intézményi költségvetésbe. Amennyiben az így megállapított keret nem fedezi a ténylegesen és a fenti elveknek megfelelően végrehajtott pótlékemelkedést, részletes kimutatással és indokolással alátámasztva írásban korrekció kezdeményezhető a fenntartónál.

3.   A 2001-2002. évi költségvetési törvény 56.§-ában foglaltak szerint a pedagógusok kiemelkedő munkavégzéséért járó kereset-kiegészítés összege 2001. szeptember 1-jétől 3.000.-Ft/fő/hóról 3.600.-Ft/fő/hóra változott, ezért ha havi rendszerességgel kívánja a munkáltató azt megállapítani, akkor e jogszabályi változást figyelembe kell vennie. A kereset-kiegészítés fedezete az intézmények 2001.-2002. évi költségvetésében biztosított, ezért arra póttámogatás nem igényelhető.

Általános elv, hogy az esedékes illetményfejlesztéseket a vonatkozó törvényekben és ágazati jogszabályokban meghatározottaknak megfelelően kell végrehajtani úgy, hogy az átsorolási okmányok legkésőbb 2001. szeptember 12-éig megérkezzenek a TÁH-hoz. 

Felhívjuk szíves figyelmüket arra, hogy a jogszabályok betartásáért a munkáltató teljes felelősséggel tartozik, ezért kérjük szíveskedjenek kiemelt figyelmet fordítani az illetményemelések jogszerű végrehajtására.

Az illetményemelések végrehajtásához mellékelten megküldjük a Főnix munkaügyi adatfeldolgozó modul programfrissítését, CD-n, melyet kérem, szíveskedjenek a szokásos módon telepíteni. Amennyiben a program használatával kapcsolatosan kérdésük merülne fel, kérjük, szíveskedjenek a rendszer gazdáját megkeresni a 06-30-229-3622-es telefonszámon, vagy e-mail-ben a Főnix rendszer honlapján feltüntetett postacímen.

 

[ Copyright ]
© Copyright 1997-2005 PRNT
Az oldalak, a bennük megjelenő összes információ és anyag, illetve elrendezésük szerzői joga a PRNT tulajdona.