Kiegészítő
tájékoztatás minden Intézmény részére a 2003. évi költségvetés
tervezéséhez
A
költségvetési intézmények 2003. évi költségvetésének
eredeti kiadási és bevételi előirányzatainak kiszámítására
a mellékelt csoport-és időbeosztás szerint, az NGSZ
oktatási termében kerül sor, a korábban kiadott tervezési
javaslat és a jelen kiegészítő tájékoztatás szerint
történő előkészítő munkálatok alapján.
1.
Az egyes intézmények 2003. évi költségvetésének összeállítása
a korábbi évekhez hasonló módon, a 2002. decemberi,
előzetesen lezárt könyvelési adatok alapján, a 2002.
év során alkalmazott, Főnix elemi költségvetési beszámoló-űrlapok
alkalmazásával történik.
2.
Minden intézmény 2003. január 15-17. között kézhez kapja
a könyvelési adatokból konvertált, 2002. teljes évi
teljesítési adatokat tartalmazó beszámoló-űrlapokat.
A beszámoló-űrlapokon szereplő, eredeti előirányzatok
és az éves teljesítési adatok alapján az intézményeknek
el kell végezniük azokat az előirányzat-korrekciókat
és tervezési számításokat amelyekről a 2003. január
10-én közreadott tervezési javaslat részletes leírást
tartalmazott.
3.
Ezzel párhuzamosan számítógépes eljárás útján
elkészülnek a központi számítások is. Központilag kerülnek
kiszámításra a 2003. évi önkormányzati támogatásból
finanszírozandó:
-
rendszeres személyi juttatás - illetménykeret (az
intézmények által szolgáltatott bér-és munkaügyi
adatok alapján)
-
személyi juttatás körébe tartozó céltámogatások
-
túlóra számított álláshelyre eső személyi juttatás
-
korrigált bázis egyéb bér
-
munkaadókat terhelő járulékok
-
energia-költségek,
-
felhasználási kötöttségű normatív állami hozzájárulások
-
eredeti
előirányzatai, valamint a 2002. évi eredeti, dologi,
felújítási és felhalmozási kiadási előirányzatok
-
az energia és kapcsolódó Áfával,
-
a nevelési-oktatási intézményeknél a vásárolt élelmezéssel,
a kapcsolódó rezsivel, és Áfával,
-
a felhasználási kötöttségű normatív állami hozzájárulásokkal,
-
egyedi céltámogatásokkal,
-
felújítási és felhalmozási kiadásokkal
-
valamint a nevelési-oktatási intézmények 3-as előirányzatkódján
( NGSZ hatáskörbe tartozó bevételi előirányzatok)
szereplő összegekkel korrigált (csökkentett) bázis-előirányzatok.
4.
A 3. pontban elvégzett központi számítások eredménye
az erre a célra előkészített, az 1. pontban említett
Főnix elemi költségvetési űrlapok javasolt korrekció
és javasolt 2003. évi eredeti előirányzat oszlopok megfelelő
soraiban feltüntetésre kerül. Az így előkészített tervezési
űrlapok adatainak egyeztetésére, valamint az intézmények
által készített alábbiakban részletezendő további adatkorrekciók
végrehajtására a helyszínen, az NGSZ munkatársaival
való egyeztetés, valamint adatrögzítés útján kerül sor.
5.
Az intézményeknek a mellékelt csoport- és időbeosztás
szerinti adatfeldolgozásra magukkal kell hozniuk a 2003.
január 10-én közreadott tervezési javaslat
-
I/18. pontjában említett előzetes kontroll számításokat
(pl. személyi juttatás céltámogatásokra, egyéb bérekre
vonatkozó számítások),
-
II./1. pontjában megjelölt kötelezettségvállalás-felméréseket,
-
II/3.-4-5. pontjában meghatározott korrekciós számításokat
-
II/6. pontjában meghatározott, nem személyi juttatás
jellegű, 2003. évi egyedi céltámogatási igényeket,
kiemelt előirányzat, ezen belül alap-és Áfa kiadás
szintjére megbontva, indokolással alátámasztva.
A céltámogatás-igénylések egy példányát, az intézményvezető
aláírásával és bélyegzővel hitelesítve az adatfeldolgozás
alkalmával be kell csatolni.
-
II.8. pontjában meghatározott előzetes számításokat.
A nevelési-oktatási intézményeknek a számítást három
részre kell bontaniuk. Az első számításban meg kell
határozni a Gyvt. 148 § (5) bekezdésének hatálya
alá nem tartozó ellátottak és az alkalmazottak körére
külön-külön
a)
a tervezett élelmezési napok számát,
b)
az éves szintre kiszámított élelmezési adagok számát
reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora bontásban,
c)
az éves szintre számított étkezésekhez kapcsolódó
alaptevékenységi bevételek (intézményi ellátási díjak
és alkalmazottak térítései alap és Áfa bontásban).
A
második számításban meg kell határozni a Gyvt. 148 §
(5) bekezdésének hatálya alá tartozó ellátottak körére
a)
az ellátottak számát jogosultságonkénti csoportonként
- Gyvt. 148.§ (5) bekezdése szerinti bontásban,
a)
a tervezett élelmezési napok számát,
b)
az éves szintre kiszámított élelmezési adagok számát
reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora bontásban,
c)
az éves szintre számított étkezésekhez kapcsolódó
alap tevékenységi bevételeket jogosultságonkénti csoportonként
és összesen, intézményi ellátási díjak alap és Áfa bontásban.
d)
az éves várható normatív díjkedvezmény mértékét jogosultságonkénti
csoportonként és összesen, alap és Áfa bontásban.
A harmadik számításban meg kell határozni a Gyvt. 2003.
szeptember 1-jétől hatályba lépő 148.§ (6) bekezdésének
hatálya alá tartozó ellátottak körére a Gyvt. 148.§
(5) bekezdésében foglaltak szerint már éves szintre
kiszámított és a hatályba lépő rendelkezés értelmében
további díjkedvezményre jogosító ellátottakra eső, szeptembertől
decemberig felmerülő többlettámogatási igényt. A számításban
fel kell tüntetni a jogosultsági körbe tartozó
a)
az ellátottak számát,
b)
a tervezett élelmezési napok számát,
c)
a szeptember-december hónapokra kiszámított élelmezési
adagok számát reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora
bontásban,
a)
a szeptember-december hónapokra kiszámított várható
normatív díjkedvezmény növekedés összegét (alap és áfa)
A
három számítás együttes eredménye fogja kiadni az intézmény
alaptevékenységi bevételei közül az intézményi ellátási
díjakat és az alkalmazottak térítéseit, a vásárolt élelmezés
és a kapcsolódó Áfa- kiadási előirányzatát, ezen belül
pedig a normatív díjtámogatás összegét. A számítások
ellenőrzése és egyeztetése az adatfeldolgozás alkalmával
az NGSZ-ben történik. A 3-as előirányzatkódhoz kapcsolódó
vendégétkeztetés bevételeinek és kiadásainak 2003. évi
előirányzata központilag kerül megállapításra a 2002.
évi tényadat alapján.
Az
élelmezéshez kapcsolódó intézményi számítások egy példányát
(a szociális intézmények esetében is) az intézmény vezetőjének
aláírásával és bélyegzővel hitelesítve az adatfeldolgozás
alkalmával be kell csatolni.
-
II.12. pontjában meghatározott adattartalommal az
intézményi felújítási, beruházási igényeket. Az
igénylés egy példányát az intézmény vezetőjének
aláírásával és bélyegzővel hitelesítve az adatfeldolgozás
alkalmával be kell csatolni.
-
III.1. a-f. pontjában leírt bevételek és a kapcsolódó
kiadások 2003. évi tervezetét. A bevételek és kiadások
2003. évi tervezetének egy példányát, az intézményvezető
aláírásával és bélyegzővel hitelesítve az adatfeldolgozás
alkalmával be kell csatolni. Amennyiben egy adott
intézményben 2002. évben olyan rendkívüli, egyszeri
jellegű bevétel realizálódott, amely 2003. évben
várhatóan nem fog megismétlődni, a tényleges teljesítés
szerinti tervezési kötelezettség alól a felügyeleti
szervnek címzetten, írásban felmentést kell kérni,
indokolással alátámasztva. A felmentési kérelem
egy példányát az intézményvezető aláírásával és
bélyegzővel hitelesítve az adatfeldolgozás alkalmával
be kell csatolni.
6.
A 2003. évi költségvetési évtől kezdődően várhatóan
a nevelési-oktatási intézmények fognak rendelkezni az
intézményüzemeltetési és fenntartási kiadási előirányzatok
felett is, kivéve az alábbi előirányzatokat:
a)
az intézményi ellátási díjak és alkalmazottak
térítései bevételek,
b)
a vásárolt élelmezés (a Gyvt. 148.§ (5) és(6) bekezdése
szerinti normatív díjtámogatás kivételével), továbbá
a támogatásból fedezett
c)
élelmezési rezsitérítés,
d)
energia-szolgáltatások,
e)
az intézményi felújítási és beruházási kiadások,
f)
az a)-e) pontokhoz kapcsolódó Áfa bevételek
és kiadások.
A
várható változás miatt a nevelési-oktatási intézmények
részére a 2-3-as előirányzat-kód szerinti beszámoló-űrlapokon
szereplő, korrigált eredeti előirányzatai - a felsorolt
kivételektől eltekintve - központilag átírásra kerülnek
a 0-1-es előirányzat-kód szerinti beszámoló-űrlapok
megfelelő soraiba, 2003. évi javasolt előirányzatként.
Ennek eredményeként az egyes intézmények 0-ás előirányzat-kód
szerinti korrigált bázis előirányzatai 2003-ban e tételekkel
megnövekednek, míg az NGSZ 2-es előirányzat-kód szerinti
korrigált bázis előirányzatai ugyanezen tételekkel csökkennek.
7.
Várhatóan lehetőség nyílik arra is, hogy amennyiben
egy adott nevelési-oktatási intézmény úgy dönt, hogy
a 6. pontban tételesen felsorolt előirányzatokon kívül
más, eddig az NGSZ rendelkezési jogkörébe tartozó kiadási
előirányzatok közül bármelyiket 2003.évben is az NGSZ
rendelkezési jogkörébe tartozóan kívánja felhasználni,
az erre vonatkozó - a kiadási előirányzat megnevezését
és tervezett összegét is tartalmazó - írásbeli nyilatkozatát
2003. január 28-áig a Gazdasági Alpolgármester részére
kell eljuttatnia. (pl. ha egy intézmény 2003-ban is
az NGSZ-szel, az NGSZ által részére rendelkezésre tartott
előirányzat terhére kívánja beszereztetni a papírt,
írószert, vagy tisztítószereket, vagy más intézményüzemeltetést,
fenntartást szolgáló készletet, eszközt, úgy erről írásos
nyilatkozatot kell adnia, amely egész évre érvényes).
A nyilatkozatot tevő intézmény 0-ás előirányzatkódon
javasolt kiadási előirányzata értelemszerűen a nyilatkozatban
szereplő összeggel csökken, míg az NGSZ-é a 2-es előirányzatkódon
megnövekszik.
8.
A szociális, közművelődési és kulturális intézmények
2003. évi költségvetési előirányzatai - az előző évekhez
hasonlóan - feladatonként, a Szegedi Nemzeti Színház
és Szabadtéri Játékok, valamint a Kövér Béla Bábszínház
esetében az önkormányzati támogatásból tervezett kiadások
forrásonként is lebontandók, az alábbi javasolt eljárás
szerint:
a)
meg kell határozni az intézmény 2003. évi feladattervét
szakfeladatonként, majd feladatonként, (mivel egy
feladat több szakfeladaton is szerepelhet) illetve
produkciónként (rendezvénytípusonként),
b)
meg kell határozni szakfeladatonként, majd feladatonként,
illetve produkciónként (rendezvénytípusonként) a várható
ellátottak, illetve látogatók, nézők számát,
c)
meg kell határozni a szakfeladatonként, majd
feladatonként, illetve produkciónként (rendezvénytípusonként)
várható éves bevételek összegét jogcímenként, (ideértve
az átvett pénzeszközöket is) és a bevételekből tervezett
kiadásokat,
d)
meg kell határozni az egyes produkciók, rendezvények
előadás-számát,
e)
az általános szabályok szerint ki kell számítani
a támogatásból tervezett korrigált bázis-előirányzatokat
(ideértve a 2003. évi céltámogatásokat is) majd azokat
kiemelt előirányzatokra összesítve, fel kell osztani
az egyes szakfeladatokra, majd feladatokra, produkciókra
(rendezvényekre). Tekintettel arra, hogy a központilag
kiszámítandó személyi juttatási és a kapcsolódó munkaadókat
terhelő járulékok előirányzatait az intézmények a
helyszínen fogják megismerni, a számítások pontosítása
miatt várhatóan kétfordulós lesz a tervezési folyamat.
f)
A Szegedi Nemzeti Színház és Szabadtéri
Játékok és a Kövér Béla Bábszínház a 2002. évi, önkormányzati
támogatásból jóváhagyott bázis előirányzatait meg
kell hogy emelje az átvett pénzeszközként tervezett,
de ténylegesen állami támogatásként, év közben jóváhagyott
támogatásokra eső előirányzatokkal.
g)
A két, f) pontban említett művészeti intézmény
a 2003. évi, önkormányzati támogatásból tervezett
kiadási előirányzatait meg kell, hogy bontsa: a Magyar
Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002.évi
LXII. törvény 7.sz. mellékletében a) és c) pontjában
meghatározott állami támogatásra, a Szegedi Nemzeti
Színház további 200 millió Ft-ot a hivatkozott törvény
7. melléklet b) pontjában meghatározott művészeti
tevékenység kiadásaihoz való hozzájárulás címén év
közben megállapítandó állami támogatásra, 30 millió
Ft-ot a hivatkozott törvény 7.melléklet e) pontjában
meghatározott, színházak szabadtéri támogatása címén
év közben megállapítandó támogatásra, a Kövér Béla
Bábszínház további 10 millió Ft-ot a hivatkozott törvény
7.sz.melléklet d) pontjában meghatározott, bábszínházak
művészeti tevékenységének támogatása címén év közben
megállapítandó állami támogatásra (forrásanalitika).
h)
Az f) és g) pont szerint forrásonként megbontott,
az intézmény szempontjából összességében önkormányzati
támogatásnak minősülő forrásból finanszírozott kiadási
előirányzatok pontosítására a kiegészítő állami támogatásokról
szóló értesítést követően, év közben fog sor kerülni.
i)
A feladat-és forrásbontásokat is
tartalmazó számítások egy példányát, az intézményvezető
aláírásával és bélyegzővel hitelesítve az adatfeldolgozás
alkalmával csatolni kell.
9.
Az intézmények és az NGSZ munkatársai által közösen
végzett számítógépes adatfeldolgozás eredményeként kiszámított,
2003. évi intézményi előirányzatokat tartalmazó, kitöltött
űrlapok és segédtáblák az adatfeldolgozás befejezését
követően az NGSZ-ben kinyomtatásra kerülnek, melyek
egy példányát az intézmények munkatársai az adott intézmény
vezetőjével történő ellenőrzés és egyeztetés céljából
kézhez kapják. Adatjavításokra, pontosításokra délutánonként,
illetőleg hét végén, telefonon történő időpont-egyeztetést
követően lesz lehetőség.
10.
Az intézményvezetők által - aláírásukkal és bélyegzővel
hitelesített előzetesen költségvetési űrlapok és segédtáblák
- alapján megállapított kiemelt költségvetési előirányzatok
kerülnek előterjesztésre az önkormányzat 2003. évi költségvetési
rendelet-tervezetében.
A
PM által később kiadásra kerülő, 2003. évi elemi költségvetési
nyomtatványok Főnix-rendszerbe illesztett űrlapjainak
és a kapcsolódó K-11 program kitöltésére, ezzel együtt
a 2003. évi elemi költségvetési szintű részelőirányzatok
végleges meghatározására a közgyűlés jóváhagyó döntését
követően, a később kiközlendő csoport-és időpontbeosztás
szerint kerül sor. |